Je kan op je website zoveel pagina’s zetten als je maar wil, maar deze zet je natuurlijk niet allemaal in je menu. Dan wordt het een onoverzichtelijke boel. Ik heb eens de tip gelezen om maximaal 7 pagina’s toe te voegen aan je menu en daar ben ik het wel mee eens. Op die manier is het voor de bezoeker makkelijk om zijn weg te vinden op je website en zal het geen last hebben van keuzestress (ik ben er zo een ;)). Want als je niet kan vinden wat je zoekt, dan is de kans groot dat je de website weer verlaat en dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Maar welke pagina’s moeten er dan in je menu staan? Wat mij betreft de onderstaande.
1. Aanbod
De bezoeker van je website is ergens naar op zoek en dat is zeer waarschijnlijk hetgeen dat je aanbiedt. Dit zet je natuurlijk ook al ergens op je Home pagina, maar als je meer ruimte nodig hebt voor extra uitleg, dan kan je er een aparte pagina voor maken en deze mag niet ontbreken in je menu.
2. Prijzen
Als je bezoeker niet eerst naar je aanbod op zoek gaat, dan zoekt hij zeker naar je prijzen! Dat doe je zelf waarschijnlijk ook regelmatig. Ik in ieder geval wel. Alleen al in de winkel. Leuke jas, even op het prijskaartje kijken. De prijs is toch het eerste dat je wil weten. Dus zorg ervoor dat deze duidelijk in je menu staat, zodat je bezoekers het makkelijk kunnen vinden.
3. Over Mij
Ik heb eens gelezen dat deze pagina een van de meest bezochte pagina’s is op een website. Daar kan ik mij wel in vinden. De Over Mij pagina is wat minder zakelijk, het geeft informatie over de persoon of het team achter het bedrijf. En het doel van deze pagina is om het vertrouwen van de bezoeker te winnen. Zorgen dat hij/zij een klik heeft met jou en graag met jou in zee wil gaan.
4. Contact
Deze spreekt redelijk voor zich, maar ik ben wel eens websites tegen gekomen waar ik echt de contactgegevens niet kon vinden. Ja, écht! Dit is natuurlijk ook weer een van de belangrijkste pagina’s, want als je bezoekers moeite moeten doen om je contactgegevens te vinden, dan loop je simpelweg klanten mis. Dus zet ‘m in je menu en zorg dat alle contactgegevens duidelijk op de pagina vermeld staan. Het liefst met klikbare links.
5. Aanmelden / Afspraak Maken
Een beetje afhankelijk van wat je aanbiedt, soms is een contactpagina al genoeg. Maar voor bedrijven in bijvoorbeeld de beautybranche, zoals kappers, nagelstylistes en schoonheidsspecialisten, is een pagina + knop ‘Afspraak Maken’ super belangrijk. Deze moet dan gelinkt zijn aan een online agenda waardoor bezoekers direct een afspraak kunnen inplannen en bevestigen, zonder contact te hoeven opnemen.
Je kan de online agenda ook gebruiken voor het inplannen van kennismakingsgesprekken, als je net als ik online diensten aanbiedt. Klanten vinden het echt heel fijn om direct een afspraak te kunnen bevestigen en niet eerst te hoeven wachten op een reactie via de mail.
6. Reviews / Ervaringen
Wist je dat een kwart van alle aankopen wordt bepaald door reviews van een ander? En dan 75% van de consumenten reviews leest? Reviews zijn dus ontzettend belangrijk in het aankoopproces. Ik denk daarom dat ze zeker een plekje verdienen in je menu, hoewel het wat mij betreft ook wel een beetje afhankelijk is van de branche waarin je actief bent. En het soort website dat je hebt. Maar het is zeker iets om over na te denken. Zet je hem niet in je menu, zet hem dan zeker in de footer onderaan je website. Of plaats de reviews op een andere logische pagina, zoals Prijzen of Over Mij.
7. Shop & Winkelmandje
Tot slot: als je een webshop aan je website hebt gekoppeld, mag de Shop-knop natuurlijk niet ontbreken in je menu. Dit is waar het geld verdiend kan worden, dus die moet een opvallend plekje krijgen. Zo ook het winkelmandje, waar de klant kan bijhouden hoeveel producten ze al hebben toegevoegd.
