Sophia’s Web Design

Menu

5 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Een gebruiksvriendelijke website is belangrijk om bezoekers zo lang mogelijk op je website te houden en ervoor te zorgen dat zij de antwoorden op hun vragen kunnen vinden. Ik geef je 5 tips waar op te letten bij het maken van je eigen website.

1. Duidelijke navigatie

Zorg voor een overzichtelijke navigatiestructuur. Bezoekers komen meestal op een website omdat ze op zoek zijn naar antwoorden. Dat kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld de prijs, de locatie, openingsuren of informatie over een bepaald onderwerp waar jij meer van weet. Ze moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Gebruik daarom logische menu-indelingen, waarbij je maximaal 7 pagina’s in een menu zet. Voorzie je website ook van een zoekfunctie om snel specifieke informatie te vinden.

 

2. Responsief Ontwerp

Zorg ervoor dat de website goed functioneert op verschillende apparaten en schermformaten, zoals desktops, tablets en smartphones, zodat bezoekers niet van links naar rechts hoeven te schuiven om de teksten te kunnen lezen. Een responsief ontwerp past zich automatisch aan de schermgrootte aan, waardoor de gebruikerservaring positief beïnvloed wordt.

 

3. Snelle Laadtijd

Bezoekers hebben weinig geduld als het gaat om het wachten op een website die laadt. Wist je dat de meeste bezoekers al afhaken als het laden van een website langer dan 2 seconden duurt? Dan zoeken ze hun informatie verder op een andere website. Optimaliseer afbeeldingen, gebruik caching en andere technieken om de laadtijd van de pagina’s te minimaliseren. Let ook op dat je niet teveel plugins installeert op je website, maar enkel de belangrijkste. Een snelle website draagt bij aan een positieve gebruikerservaring en kan het aantal afhakers verminderen.

 

4. Begrijpelijke inhoud

Zorg voor heldere en begrijpelijk teksten die makkelijke te lezen zijn. Gebruik duidelijke koppen, korte alinea’s en opsommingstekens om de inhoud gemakkelijk scanbaar te maken. Vermijd moeilijke vaktermen en zorg ervoor dat de belangrijkste informatie gemakkelijk te vinden is. Bekijk je website altijd vanuit de ogen van een nieuwe bezoekers. Waar is diegene naar op zoek en kun je dat in een oogopslag vinden?

 

5. Gebruiksvriendelijke formulieren

Als de website formulieren bevat, zoals contactformulieren of inschrijfformulieren, maak deze dan zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk. Beperk het aantal velden, verdere informatie kan je altijd later nog opvragen als je in contact bent met de klant. Ga ook na welke velden echt verplicht moeten zijn om in te vullen en welke informatie niet direct nodig is. Niet iedereen vindt het fijn om verplicht een telefoonnummer achter te laten bijvoorbeeld.

 

Met deze tips ben je al een eind op weg naar een gebruiksvriendelijke website. Waar moet jij nog aan werken om de website nog gebruiksvriendelijker te maken voor je bezoekers?